
Miksette markkinoi?
Niin että eikö sitä Yyteriä kannattaisi markkinoida kun sitä nyt kehitetäänkin. Noh. Kyllä me markkinoidaan. Enemmän kuin ikinä. Tämä on silti ihan luonnollinen kysymys. Kohdennamme markkinointia todella vähän Poriin, koska markkinoinnin kohderyhmämme ovat muualla kuin Porissa. Mutta koska kohdennamme markkinointia muualle, se ei näy täällä, joten syntyy mielikuva siitä että sitä ei ikään kuin ole. Tai sitten on vain se Y-kirjain. Eikö ne tollot tajua, että se ei näy kovin kauas? No juu, kyllä me tollot tajutaan.
Ehkä olisi kuitenkin syytä vähän avata Yyterin näkyvyyttä.
Yyteri on tunnettu ainutlaatuisen upeasta uimarannasta ja silmiähivelevästä dyynimaisemasta, mutta markkinoinnin näkökulmasta tämä ei ole kärkemme, vaan enemmänkin bonus. Markkinointia ei voi rakentaa pelkästään sen varaan, että esittelemme uimarantaa, koska meillä on rajallinen määrä uimarantapäiviä vuodessa. On tiedossa, että Yyteri on upea, mutta mitä siellä voi tehdä? Tätä siis tuomme esiin kohteen kauneuden lisäksi. Yyteriä markkinoidaan sen palveluiden kautta, ja jatkossa myös ympärivuotisen tekemisen kautta.
Markkinoinnin kärki riippuu tietenkin myös kohderyhmästä, jolle markkinointia kohdennetaan. Tässä muutama poiminta niistä toimenpiteistä, joita tehdään:
Ympäri Suomea törmää tällä hetkellä Alma Median kanavissa ”lomageneraattoriin”, jossa markkinoinnin kohteelta eli potentiaaliselta kävijältä kysytään, mitä hän lomaltaan kaipaa, esim. aurinkoa, rauhaa vai aktiviteetteja? Tämän perusteella lomageneraattori seuloo kyseiseen lomankaipuuseen osuvaa tekemistä Yyteristä. Kätevää, eikö?
Riviera
Riviera on puhtaasti mainos, jolla muistutetaan Yyterin olemassaolosta ja siitä, että Yyteri on potentiaalinen lähikohde. Miksi mennä merta edemmäs, kun meillä kerran on tällainen kohde?
Helmikuussa teimme Rivieralla täsmäiskun Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lentokenttä valikoitui oivaksi kohteeksi, koska ideana oli, että kun lentokentällä matkustajat olivat lähdössä lennolle, heitä muistutettiin lähempänä olevasta vaihtoehdosta, eli Yyteristä. Tätä mainontaa näki lähes kolme miljoonaa silmäparia.
Sama Riviera-mainos pyöri samaan aikaan myös sosiaalisessa mediassa: Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa, joissa se tavoitti helmikuun aikana yli 250 000 silmäparia.
Parhaillaan Riviera pyörii Finnkinon elokuvateattereissa ympäri maan.
Ja: Riviera saa myös jatkoa…
Verkossa Yyteriä on markkinoitu ja markkinoidaan keväällä ja kesällä. Pirkanmaa on meille alueena tärkeä, joten sinne kohdennamme myös printtimainontaa. Yksittäisissä matkailujulkaisuissa haluamme näkyä myös. Lisäksi tulemme houkuttelemaan Yyteriin syksyn luontomatkailijoita, talvikautta unohtamatta, mutta näistä lisää tuonnempana.
Anna